bare-spoer-aalesund

Ålesund sykehus var første ute med å kjøre informasjonskampanjen «Bare spør!». God dialog mellom pasient og helsepersonell reduserer risikoen for feil og misforståelser. Nå oppfordres alle helseforetakene til å sette i gang kampanjen. (Foto: Helse Møre og Romsdal)

Kjør «Bare spør!»-kampanje

Publisert  Oppdatert 

Sikre god dialog mellom pasient og helsepersonell. Her får du tips om struktur og gjennomføring av informasjonskampanjen «Bare spør!».

En av fire pasienter har ubesvarte spørsmål og bekymringer. Grunnen til at de ikke stiller spørsmål, er at de er redd for å være til bry og synes at helsepersonell er så travle.

Dette ønsker vi å gjøre noe med. Vi oppfordrer alle helseforetak til å gjennomføre informasjonskampanjer for å få helsepersonell til å oppfordre pasienter og pårørende til å stille spørsmål. En god samtale gir god og sikker behandling.

- Effektiv og god kommunikasjon mellom behandler og pasient krever struktur og må trenes på. Du kan begynne med å oppfordre pasienter og pårørende til å stille spørsmål – og svare på dem, sier Anne-Grete Skjellanger. Hun er sekretariatsleder for pasientsikkerhetsprogrammet.

Her finner du materiale og verktøy for å kjøre en slik kampanje.

Print