2017-Henriksen

Sykepleier Mari Christine Henriksen gjorde seg mange gode refleksjoner da en gel ble glemt under sårstell. Hun innrømmet feilen til pasienten og ba om unnskyldning. Henriksen jobber i hjemmetjenesten i Lyngdal i Vest-Agder. (Foto: Stig Marlon Weston og hjemmetjenesten i Lyngdal)

Slik håndterte hun feilen

Publisert  Oppdatert 

Da sårstellet hos pasienten var ferdig, skjønte sykepleieren i Lyngdal det: hun hadde gjort en feil. Les hva som skjedde da hun innrømmet feilen til pasienten og ba om unnskyldning.

- Jeg hadde dårlig tid og skulle stelle et stygt sår. Det var veldig smertefullt for den eldre kvinnen å skifte bandasje, så jeg prøvde å være effektiv og gjorde meg ferdig. Først da jeg skulle gå, så jeg den uåpnede pakken med Prontosan gel som skulle vært lagt på, forteller sykepleier Mari Christine Henriksen. Hun jobber i hjemmetjenesten i Lyngdal i Vest-Agder.

Diskuterte under rapporten

Henriksen visste at brukeren gruet seg lenge til sårstell og var veldig lettet etter at hun var ferdig. Sykepleieren dro derfra uten å si noe til kvinnen. Samtidig følte hun at det var feil.

- Så jeg tok det opp under rapporten på basen og vi fikk en god samtale rundt det, forteller hun.

Lettet etterpå

Enhetslederen i hjemmetjenesten i Lyngdal Ronny Bjørnevåg hadde nylig hørt et foredrag med lederen av pasientsikkerhetsprogrammet, Anne-Grete Skjellanger. Skjellanger fortalte at når feilen skjer, må man legge seg flat, innrømme feilen overfor pasienten og be om unnskyldning. Så bruker man feilen til læring.

- Enhetslederen sa at om det var vi som var pasienten, ville vi ønsket å få beskjed om hva som hadde skjedd. Det var jeg enig i. Så jeg dro hjem til pasienten, fortalte om det som hadde skjedd og beklaget. Pasienten sa at det gikk greit. Jeg var veldig lettet etterpå, forteller Henriksen.

Gode refleksjoner

Enhetsleder Bjørnevåg skryter av sykepleieren og de gode refleksjonene hendelsen førte til. Pasienten selv hadde ikke oppdaget feilen. Han sier at Henriksen kunne endt opp med å gå hjem med en klump i magen. Kanskje ville hun vegret seg for å dra til pasienten senere. Isteden snakket hun med kvinnen.

- Jeg tenker at det er viktig å fortelle om feilen, men at man tenker gjennom hvordan man sier det. Jeg var ikke redd for at kvinnen skulle bli sint, men at hun skulle bli lei seg for at det kunne bli mye styr med nytt, smertefullt skift på såret. Derfor ble vi raskt enige om å vente med gelen til neste sårskift noen dager senere, forteller Henriksen.

Print