Pasientsikkerhetskonferansen – what's in it for me? Tom og Tommy forklarer

Publisert 03/10/2023 Oppdatert 10/10/2023

- Jeg må si utbyttet er stort. Etter to dager på konferansen sitter jeg igjen med mye inspirasjon og økt kunnskap om forbedringsarbeid, sier Tom Dalby Moe.

F.v: Tom Dalby Moe og Tommy Andreassen jobber til daglig på Brumunddal legekontor. De hadde stort utbytte av å delta på Pasientsikkerhetskonferansen i fjor, og deltar igjen i år. Foto: Privat.

Han er sykepleier og nyutnevnt rådgiver av kvalitetsforbedringsarbeid på Brumunddal legesenter, og deltok på Pasientsikkerhetskonferansen for første gang i 2022. 

- Det jeg tok med meg fra konferansen i fjor har vært nyttig for det kvalitetsarbeidet jeg jobber med på arbeidsplassen min. Særlig fikk jeg nytte av forbedringsverkstedet der vi blant annet satt sammen i grupper og fikk strålende veiledning. Det var en svært lærerik måte å jobbe på, utdyper han. 

Leder: inspirasjon til bedre struktur og effektivitet 

Deltakelsen på konferansen har vært en del av Brumunddal legesenter sin strategi for å få kunnskap og erfaring i arbeidet med kvalitetsforbedring. 

- Vi ønsker å levere helsetjenester med sikker og god kvalitet i alle ledd. Ved å strukturere kvalitetsarbeidet hos oss bedre, blir også arbeidshverdagen mer effektiv og lett. Pasientsikkerhetskonferansen har et relevant og bra program som kan hjelpe oss med å få en bedre forståelse, sier fastlege og daglig leder Tommy Andreassen. 

Forbedret samarbeid og kommunikasjon mellom helsesekretærer og leger 

Han sendte flere av sine ansatte på konferansen i fjor. Her fikk de alle mulighet til å møte andre i samme situasjon og bygge faglig nettverk. Ikke minst fikk de inspirasjon og gode ideer som de kunne ta med seg hjem og sette i kraft. 

Han trekker også frem parallell-sesjonen “Forbedringsverksted for nybegynnere” som ga gode innspill på hvordan de kan strukturere arbeidet når de skal jobbe etter forbedringsmodellen ved legekontoret.  

- Ett av forbedringsområdene har vært å se om vi kan forbedre samarbeid og kommunikasjon mellom helsesekretærer og leger i oppfølging av pasienter. Ved å bruke forbedringsmodellen i dette arbeidet har vi fått innsikt og funn utover at selve kommunikasjonen har blitt forbedret, utdyper han, og legger til: 

- Jeg som leder tok med meg konkrete verktøy jeg kunne bruke med en gang, og det har vært synlig i flere av våre møter på legesenteret vårt. 

Begge to har meldt seg på i år igjen! Hva med deg? 

Meld deg på og les mer om programmet på årets konferanse