bare spor-pedersen

Kristin Jannicke Pedersen ses her i i gangen på Finnmarkssykehuset med en sykepleier fra medisinsk avdeling. Hun oppsøker de ansatte der de er med budskapet i "Bare spør!"-kampanjen om at god kommunikasjon kan redusere risikoen for feil og misforståelser. (Foto: Finnmarkssykehuset)

Bare spør på hjul

Publisert  Oppdatert 

Med en tralle med Bare spør-materiell og twist går Kristin Jannicke Pedersen i gangene på Finnmarkssykehuset og oppfordrer ansatte til å få pasientene til å stille spørsmål.

Bakgrunnen for den kreative pop up-undervisningen er pasientenes klare melding om at sykehusets ansatte ikke er gode nok til å kommunisere. Finnmarkssykehuset gjennomfører for andre gang informasjonskampanjen "Bare spør!" De har funnet en direkte måte å nå ut til de ansatte med budskapet om at en god dialog med pasienter og pårørende kan redusere risiko for feil og misforståelser.

Pedersen har på sine runder med tralla snakket både med sekretærer og ansatte på laboratorium, røntgen, poliklinikker, kirurgisk - og føde- og gynekologisk sengepost. Hun har delt ut brosjyrer og visittkort som er myntet på pasientene.

- Jeg både gir og får gode tilbakemeldinger på hvordan hverdagen bedre kan organiseres for å tilrettelegges for bedre kommunikasjon med pasientene, forteller Pedersen.

Har ditt sykehus lyst til å gjennomføre den nasjonale informasjonskampanjen "Bare spør!"? Les mer HER.

 

Print